Poznaj zasady prowadzenia biznesu online

Poznaj zasady prowadzenia biznesu online


Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego lub innego rodzaju biznesu online, powinieneś poznać zasady prowadzenia biznesu online. Wielu ludzi postrzega biznes internetowy jako sposób na dorobienie. Ten sposób postrzegania biznesu online wynika z faktu, że przez wiele lat najpopularniejszym sposobem zarabiania w Internecie było klikanie w reklamy lub wypełnianie ankiet. Na tym rzeczywiście nie da się zrobić dużych pieniędzy. Czasy się zmieniły. Obecnie, Internet daje szansę dużego zarobku tam, gdzie w świecie bez Internetu nie byłoby możliwe zarobienie ani grosza. Przykładem takich biznesów jest Maffashion, PewDiePie lub Michał Szafrański. Podobnie Mateusz Grzesiak – w analogowej rzeczywistości nie zarabiałby tyle ile zarabia, gdyby nie Internet.

Każdy z wymienionych powyżej biznesów opiera się na dwóch podstawowych elementach: budowaniu marki osobistej i budowaniu społeczności. Maffashion i PewDiePie dali się poznać odbiorcom, zbudować  wśród nich zaufanie, a także dali się im polubić. Trzecim elementem , który szczególnie wyraźnie widoczny jest w biznesie Michała i Mateusza to element stworzenia „Klientowi” okazji do „zapłacenia sobie”.

Wszystko w myśl znanego powiedzenia sprzedawców: Daj się poznać, zbuduj zaufanie, daj się polubić i na końcu daj sobie zapłacić!

Daj się poznać

Mimo że minęło już 12 lat od powstania YouTube, 9 lat od powstania Facebook i 7 lat od powstania Instagrama wydaje się, że duża część polskich firm wciąż zdaje się kompletnie ignorować potęgę digital marketingu. Czasy, w których strona wizytówka wystarczała, by skutecznie zaprezentować się w Internecie, już dawno się skończyły. Teraz rządzi content!  

Pierwszym krokiem, który powinieneś zrobić, by zacząć sprzedawać w Internecie jest danie Klientom możliwości „poznania Ciebie”. Dobrze wiemy, jak ważne w życiu jest tzw. „pierwsze wrażenie”, podobnie jest w Internecie.

Bądź wszędzie tam, gdzie są Twoi Klienci

Aby się z kimś zapoznać, musisz używać tego samego języka. W przypadku Internetu, powinieneś zaprzestać lub ograniczyć działania na Twitterze, jeśli Twój Klient większość czasu spędza na Instagramie i Snapchacie. Jeśli więc jeszcze nie poznałeś portali i komunikatorów, z których korzysta Twój Klient, to już wiesz, że musisz dokonać paru niezbędnych rejestracji. Jednym zdaniem – musisz być wszędzie tam, gdzie są Twoi Klienci. Kropka.

Content is the King!

Twoi Klienci ocenią każdy najdrobniejszy szczegół dotyczący obecności Twojej marki w Internecie. Właśnie dlatego, musisz przestać traktować content marketing jako poboczne działanie. Twoje działania w Internecie powinny być zaplanowane, skierowane na realizację konkretnych celów i nie być wymyślane na poczekaniu jak życzenia świąteczne dla Klientów.

Content is the King - zasady prowadzenia biznesu online

W pierwszej kolejności, zdecyduj na jakich kanałach chcesz prowadzić promocję i w jakim miejscu powinno nastąpić pierwsze spotkanie potencjalnego Klienta z Twoją marką. Jeśli chciałbyś, aby stało się to na Facebooku lub Instagramie ale masz wątpliwości, czy te kanały sprzedają lub sądzisz, że Twoja firma zostanie w ten sposób odebrana jako mało poważna – natychmiast porzuć to myślenie. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz sprzęt medyczny, czy projektujesz kartki okolicznościowe, wiedz, że Twoi Klienci są na Facebooku. Jeśli nadal masz co do tego wątpliwości, napisz do mnie – pozastanawiamy się razem! 🙂 Następnie, przemyśl rodzaj treści, który chcesz zamieścić. Nie próbuj być najlepszy we wszystkim. Wybierz kanał komunikacji, który stanie się Twoją domeną i jemu poświęcaj najwięcej uwagi.

Wykorzystaj video marketing!

Zwłaszcza gdy prowadzisz biznes B2C! To naprawdę działa! Nic nie jest tak skuteczne, niż pokazanie, że za konkretną marką, ofertą, reklamą etc. stoi konkretny człowiek lub konkretna grupa ludzi. Relacja człowiek – człowiek zawsze będzie bardziej mocna i trwała niz relacja marka – człowiek lub firma – człowiek. Video marketing jest także świetnym narzędziem do budowania marki osobistej, na której możesz oprzeć sukces swojej firmy. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że budując wizerunek firmy, budujesz także swój wizerunek – i na odwrót.

Zbuduj zaufanie

Okej! Dałeś się już poznać swoim potencjalnym Klientom. Przed Tobą trudniejsze zadanie. Teraz musisz zbudować wśród nich zaufanie. Aby potencjalny Klient Ci zaufał musi czuć, że poprowadzisz go za rękę.

Dotrzymuj złożonych obietnic. Bądź regularny

Wiele firm (może Twoja też do nich należy) prowadzi swoje działania w Internecie nieregularnie i bez jakiejkolwiek strategii. Co więcej, niektóre z nich nie dotrzymują złożonych Klientom obietnic. Jeśli jedna z poniższych sytuacji jest podobna do sposobu traktowania Klientów przez Ciebie, jak najszybciej musisz zmienić sposób w jaki działa Twój marketing.

Miesiąc temu, zapisałem się na newsletter na stronie jednej z firm produkujących deski snowboardowe.  W zamian za zostawienie mojego imienia, adresu mailowego i kodu pocztowego miałem co miesiąc otrzymywać newsletter z poradami dotyczącymi tego na co zwracać uwagę przy wyborze deski. Zamiast tego, co tydzień otrzymuje od nich maila z propozycjami desek snowboardowych z ich oferty. Moje zaufanie do tej marki zostało nadszarpnięte i jest bardzo prawdopodobne, że nie kupię ich produktu.

Bardzo często gdy zapisuję się na określony newsletter, po czasie okazuje się, że nigdy go nie otrzymałem. Albo równie nieprzyjemna sytuacja – miałem otrzymywać newsletter raz w miesiącu, a nie np. co tydzień lub codziennie.

Twórz content wartościowy dla Twoich Klientów

Zaufanie do marki wiąże się ( tak jak w życiu) z poczuciem bezpieczeństwa i ze świadomością tego, że marka wie co robi, poważnie traktuje swoich Klientów, jest profesjonalna w każdym calu, a content, który dostarcza swoim Klientom jest wartościowy i potrzebny.

Jeśli publikujesz darmowe  materiały w sieci, wiedz, że staną się one dla Klienta Twoją wizytówką. Dlatego wszystko, co udostępniasz w sieci Klientom bezpłatnie musi być tej samej jakości, co płatne materiały.

Jakiś czas temu, chciałem kupić szkolenie znajdujące się na platformie jednego z  trenerów rozwoju osobistego. Cena tego szkolenia wynosiła ok. 550 złotych. Przed dokonaniem zakupu, chciałem się upewnić, że materiał, który kupię będzie dobrej jakości. Postanowiłem więc ściągnąć z platformy darmowe szkolenie na inny temat. Jeszcze tak niechlujnie zrobionego e-kursu nie widziałem. Jak sami się domyślacie, nie kupiłem szkolenia, które wcześniej dodałem do koszyka.

Pokaż swoje portfolio

Nic tak nie uwiarygadnia Cię w oczach Twoich Klientów jak ich opinie o Tobie samym. Dlatego jeśli masz na swoim koncie kilka udanych projektów, pochwal się otrzymanymi referencjami lub opiniami. Możesz to zroibć na kilka sposób. Jednym z nich jest umieszczenie tzw. testimoniali na swojej stronie internetowej. Jeśli organizujesz webinary w Internecie na temat swojej branży, użyj na nim własnego projektu jako case study. To naprawdę robi wrażenie na Klientach!

Daj się polubić

Robimy biznesy z ludźmi, a nie z firmami. Z tego powodu, Twoi Klienci muszą Cię lubić. Właśnie dlatego daj im czasem coś od siebie – za darmo, bezinteresownie. Nie zwlekaj z odpowiedziami na wiadomości przychodzące do Ciebie na Messengerze i skrzynkę pocztową. Pokaż, że szanujesz każdą osobę, która wchodzi w relację z Twoją marką.

Osobiście, mocno przywiązuje się do marek, które potrafią mnie zaskoczyć i pokazać swoją ludzką stronę. Poniżej przykład z FP Brand24.

https://www.facebook.com/Brand24/videos/1441947845859792/

Oczywiście, żeby „dać się polubić” nie trzeba od razu organizować pojedynków na pistolety strzałkowe. Możesz to zrobić wykonując  proste gesty wobec Klienta, np.: jeśli webinar, który prowadzisz miał trwać godzinę, a po godzinie uczestnicy mają do Ciebie jakieś pytania, zostań dłużej. Pokażesz w ten sposób, że szanujesz swoich Klientów i istniejesz po to, by rozwiązywać ich problemy.

Twórz rzeczy, które ułatwią życie Twoim Klientom. W ten sposób, serce swoich fanów zaskarbił sobie Michał Szafrański, na którego blogu – www.jakoszczedzacpieniadze.pl, można pobrać m.in. excele, dzięki którym planowanie swoich finansów staje się o wiele prostsze. Ja sam mam osobistą przygodę z blogiem Michała. Rok temu przygotowywałem się do podróży życia – miałem przez miesiąc samotnie podróżować po Peru. Udało się to również dzięki Michałowi. Szukałem taniego konta walutowego, na którym będę mógł trzymać część swoich pieniędzy w dolarze. Właśnie wtedy, trafiłem na blog Michała Szafrańskiego, na którym zamieścił on wpis porównujący oferty kont walutowych dostępnych w Polsce. Wyjechałem, a konto sprawdziło się znakomicie. Służy mi do dzisiaj!

jakoszczedzacpieniadze.pl

Daj sobie zapłacić

Pamiętaj, że głównym celem Twojej strony powinna być sprzedaż. Właśnie dlatego, Twoja strona powinna być zoptymalizowana tak, aby osoby, które ją odwiedzą miały szybką możliwość dokonania transakcji. Pierwszym krokiem jest zsynchronizowanie Twojej witryny z płatnościami online. Możesz wykorzystać do tego jedną z popularnych bramek płatności: Dotpay, Przelewy24.com, PayU, Tpay. Co więcej, jeśli Twój biznes online opiera się tylko na jednym produkcie, mimo wszystko powinieneś rozszerzyć ofertę o produkty poboczne – ebook online, szkolenie, usługa komplementarna. Jest to dosyć istotne.  Nawet jeśli Klient nie będzie wystarczająco przekonany, co do zakupu Twojego głównego produktu, może chcieć wypróbować inny produkt za niższą cenę, by sprawdzić w ten sposób współpracę z Twoją firmą.

Jeśli podobał Ci się wpis „Poznaj zasady prowadzenia biznesu online”, proszę – polub go lub zostaw komentarz 🙂


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500