Optymalizacja wpisu pod kątem SEO

Optymalizacja wpisu pod kątem SEO


Jako autorowi bloga, zapewne zależy Ci, aby Twój wpis dotarł do jak najszerszego grona odbiorców, do których adresujesz swoje produkty lub usługi. Nie uda Ci się to, dopóki nie zostanie zastosowana optymalizacja wpisu pod kątem SEO. Poniżej przedstawię Ci skuteczne sposoby jak poprawić pozycję Twoich wpisów w wyszukiwarce Google. Nie zagwarantują one, że Twój wpis od razu znajdzie się w pierwszej dziesiątce wyników organicznych, jednak bez ich zastosowania Twój wpis nie będzie miał na to nawet cienia szansy.  

Jeżeli chcesz poznać podstawowe zasady optymalizacji wpisu pod kątem SEO, ten artykuł jest dla Ciebie. 

Przypomnij sobie moment, w którym pisałeś/pisałaś maturę pisemną z języka polskiego. Ostatnim zadaniem maturalnym było napisanie wypracowania na zadany temat. Oprócz treści, punktowana była również poprawność formy, którą użyłeś do napisania tego tekstu. Innymi słowy, treść, którą chciałeś/ chiałaś przekazać, musiałeś/ musiałaś ubrać „w specjalny mundurek”. Tak samo jest z tworzeniem wpisów na bloga. Aby wpis zaczął być widoczny w wyszukiwarce Google, musi zostać ubrany w „mundurek”, który „punktują” roboty codziennie skanujące Twojego bloga. Poniżej przedstawiam elementy tego „mundurka”.

Zainstaluj dobrą wtyczkę SEO

Profesjonalna optymalizacja wpisów pod kątem SEO jest czasochłonna, dlatego warto wyposażyć się w narzędzia, które ten proces będą wstanie przyspieszyć. Polecam Ci bezpłatną wtyczkę Yoast SEO. Dzięki niej w prosty sposób dodasz do wpisu słowo kluczowe, meta tytuł i meta opis. Dostosujesz wygląd Twojego wpisu pojawiającego się jako wynik w wyszukiwarkach internetowych. Za jej pomocą stworzysz także mapę Twojej witryny, dzięki której stanie się ona bardziej przyjazna dla robotów Google. Co więcej, wtyczka dokonuje automatycznej analizy Twoich wpisów pod względem ich czytelności i pozycjonowania. Informuje Cię o mocnych i słabych stronach Twojego tekstu.

Ustal frazę kluczową i umieść ją w pierwszym akapicie

Ustalenie frazy kluczowej wpisu to moment, który zaważy na kolejnych etapach optymalizacji wpisu pod kątem SEO. Fraza kluczowa, lub inaczej słowo kluczowe, to słowa, których najczęściej używają ludzie, aby znaleźć interesującą ich treść w wyszukiwarce internetowej. Przede wszystkim, od odpowiedniego doboru słowa kluczowego zależy do jak dużego grona lub do jakiego typu odbiorców dotrzesz.

Więcej o doborze słów kluczowych znajdziesz we wpisie: Jak tworzyć wpisy na bloga

Zastosuj się do zasad, które znajdziesz w powyższym wpisie. Następnie, umieść frazę kluczową w pierwszym akapicie Twojego tekstu. Jest to ważne!  Roboty Google skanując Twój wpis będą tam jej szukać! 

Stwórz odpowiedni adres URL

Adres URL to jeden z kluczowych elementów Twojej witryny. Właśnie dlatego powinieneś zadbać o jego wygląd. Niestety, na wielu blogach cały czas funkcjonuje nieprzyjazny wyszukiwarkom format URL, w którym poszczególne wpisy oraz podstrony oznaczone są cyframi.

Np.:

 http://twojadomena.pl/?p=123

Jeśli na Twojej stronie internetowej funkcjonuje taki format adresu, uważam, ze powinieneś go zmienić. Najbardziej optymalnym według mnie formatem jest ten składający się z nazwy kategorii oraz tytułu wpisu.

http://piotreffler.pl/nazwa-kategorii/przykładowy-wpis/

lub

http://piotreffler.pl/przykładowy-wpis/

Jeśli chciałbyś zmienić format URL na WordPressie zrobisz to w zakładce: Ustawienia – > Bezpośrednie odnośniki.

Pamiętaj!

Wraz ze zmianą formatu URL zmienią się adresy poszczególnych podstron i wpisów znajdujących się na Twojej stronie! Linki kierujące do Twojej strony udostępnione np. na Facebooku przestaną być aktywne.

 

Powinieneś także zmodyfikować adresy URL pojedynczych wpisów. Jest to bardzo ważne, ponieważ zgodnie z zasadami optymalizacji SEO w adresie wpisu powinna znajdować się jego fraza kluczowa. Załóżmy, że frazą kluczową wpisu jest:  „Optymalizacja wpisu pod kątem SEO”. W tym przypadku adres URL wpisu powinien wyglądać tak:

http://piotreffler.pl/2017/08/optymalizacja-wpisu-pod-katem-SEO

Czy wiesz że…

Zarówno Twoi użytkownicy, jak i roboty Google’a preferują strony, które wykorzystują „przyjazne” formaty linków składające się z wyrazów, a nie cyfr!

 

Zredaguj tytuł wpisu

Tytuł wpisu jest także istotnym elementem pod względem optymalizacji wpisu pod kątem SEO. Od 2016 roku Google zwiększył optymalną dla tytułu ilość znaków z 60 do 71. Tytuł wpisu powinien zawierać ustaloną przez Ciebie frazę kluczową wpisu.

Pamiętaj, że tytuł to element widziany nie tylko przez roboty Google’a, ale przede wszystkim przez Twoich czytelników! Tytuł decyduje więc o tym, czy dana osoba zainteresuje się Twoim wpisem czy też nie. Tytuł powinien więc zarówno konkretnie opisywać temat tekstu, jak i zachęcać czytelników do kliknięcia przycisku: czytaj dalej!

Jeśli chcesz zacząć tworzyć skuteczne tytuły SEO, zapisz się na szkolenie online: Jak pisać perswazyjne teksty, które wpływają na decyzję Klientów? – szkolenie dla marketerów!

Stwórz meta opis wpisu

Meta opis nie jest zazwyczaj analizowany przez roboty Google pod kątem SEO. Dlaczego więc jest ważny?

Ponieważ zobaczą go osoby, które znajdą Twój wpis w wynikach wyszukiwania Google. Pełni więc funkcję reklamy złożonej z aż 160 znaków! Użytkownicy, na jego podstawie, decydują o tym, czy chcą zapoznać się z całą treścią wpisu. Warto więc przyłożyć się do tego, aby brzmiał zachęcająco i jasno opisywał temat Twojego tekstu. Opcjonalnie, może zawierać frazę kluczową.

Tworząc meta opis wpisu posługuj się językiem korzyści.

Jeżeli chcesz zdobyć wiedzę o tym jak posługiwać się językiem korzyści, zapisz się na szkolenie online:  Jak pisać perswazyjne teksty, które wpływają na decyzję Klientów? – szkolenie dla marketerów!

Sformatuj wygląd wpisu w mediach społecznościowych

Powinieneś także zadbać o wygląd wpisu na portalach społecznościowych. To m.in. od ilości udostępnień zależy to do jak szerokiego grona odbiorców dotrzesz ze swoim tekstem. Zarządzanie formatem posta w mediach społecznościowych umożliwia wtyczka Yoast SEO, dzięki które możesz stworzyć tytuł i opis facebookowy wpisu (Open Graph Title i Open Graph Description), a także możesz ustawić reprezentujący go obrazek.

Pamiętaj, że…

Open Graph Title powinien liczyć od 60 do 95 znaków, natomiast Open Graph Description nie powinien przekraczać 160 znaków. Najbardziej optymalnym rozmiarem obrazka na FB do linku jest zdjęcie o wymiarach 1200 x 628.

Dodaj akapity, nagłówki i wytłuszczenia

O tym kiedy i w jaki sposób dodawać nagłówki, akapity i wytłuszczenia możesz przeczytać we wpisie: Jak tworzyć wpisy na bloga?

Dodaj zdjęcia, skompresuj je, a także edytuj nazwy, tytuły i ALT’y

Kompresja

Zanim jeszcze dodasz zdjęcia do swojej galerii mediów na WordPressie, koniecznie zainstaluj wtyczkę do kompresji plików graficznych. Polecam WP Smush. Dzięki niej zmniejszysz ilość zajmowanego miejsca przez pliki graficzne znajdujące się na serwerze. Czym cięższe są zdjęcia, które dodajesz do Twoich wpisów, tym bardziej wydłuża się czas ładowania Twojej strony. Z kolei to bardzo wpływa na pozycjonowanie Twojego bloga w Google. Co więcej, zniechęca potencjalnych odbiorców, którzy znudzeni oczekiwaniem na załadowanie wpisu, opuszczają Twojego bloga.

WP Smush automatycznie skompresuje każdą dodaną grafikę lub zdjęcie do Twojej galerii mediów. Możesz również wyłączyć opcję automatycznej kompresji na rzecz ręcznej kompresji wybranych plików graficznych.

 

Czy wiesz, że..

Lepszym od JPG formatem zapisu zdjęć i grafik jest format PNG? Kompresując obrazek w tym formacie nie tracimy na jego jakości.

 

Nazwa

Oprócz wykonania kompresji grafik, musimy zoptymalizować ich nazwy, tytuły i teksty alternatywne. To elementy, które skanują roboty Google.

Zanim dodasz zdjęcie na serwer, sprawdź czy nazwa pliku w czytelny sposób go opisuje. Na mojej stronie zamieściłem kilka swoich zdjęć. Znacznie lepiej wygląda URL zdjęcia:

http://piotreffler.pl/wp-content/uploads/2017/07/PiotrEffler.png

niż…

http://piotreffler.pl/wp-content/uploads/2017/07/Untitled-design-2.png

Co więcej, w nazwach pliku możesz zamieszczać frazy kluczowe. Jeśli sprzedajesz używane samochody nazwa pliku może wyglądać tak:

skoda-fabia-rok2000-kraków-tanio.png

Tytuł

Tytuł grafiki wyświetla się jako chmurka z opisem po najechaniu strzałką na dane zdjęcie lub obrazek. WordPress automatycznie tworzy tytuł grafiki na postawie nazwy pliku graficznego. Najczęściej brzydko to wygląda, dlatego za każdym razem po dodaniu grafiki modyfikuj rubrykę tytuł. Niektórzy doradzają, by zostawić tą rubrykę pustą, natomiast ja uważam, że należy ją wypełnić, wpisując w nią słowo kluczowe dla tej grafiki.

ALT

Dzięki ALT-om, czyli tzw. tekstom alternatywnym roboty Google wiedzą co znajduje się na obrazku. Tekst alternatywny wyświetla się także, gdy zdjęcie nie załaduje się w przeglądarce. Tekst zawarty w rubryce ALT powinien dokładnie opisywać, co odbiorca widzi na zdjęciu. Tekst alternatywny może składać się z maksymalnie 15 wyrazów. W przypadku wpisu, ALT pierwszego zdjęcia może odpowiadać tytułowi posta.

 Ich niezwykle ważnym zastosowaniem jest także określenie zawartości zdjęcia dla osób niewidomych oraz w sytuacjach, gdy zdjęcie nie ładuje się poprawnie (wtedy zamiast obrazu wyświetla się opis alternatywny). Tekst w nim zawarty powinien zatem jak najlepiej wyrażać, to co  widzimy na zdjęciu. Długość altu kształtuje się  w przedziale od 5 do 15 słów. W przypadku notki na bloga alt pierwszego zdjęcia może być przykładowo taki sam jak tytuł posta. Używaj słów kluczowych, jednak nie przesadzaj, opis ten przede wszystkim musi być sensowny i dobrze charakteryzować zdjęcie.

Pamiętaj! 

Słowa kluczowe umieszczone w tytule i tekście alternatywnym powinny być naturalną częścią opisu. Nie powinny stanowić zlepki słów kluczowych. Roboty Google potrafią wychwycić sztuczne nasycanie tekstów alternatywnych słowami kluczowymi. Może to spowodować obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania! 

Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym

Bardzo duża część blogerów skupiona jest na zamieszczaniu linków do swoich blogów z zewnętrznych źródeł takich jak: inne strony internetowe, portale społecznościowe, wpisy na forach internetowych, komentarze. Zapominają, że równie ważne jest tworzenie sieci linków wewnętrznych, czyli takich, które funkcjonują w obrębie danej witryny.

Linkowanie wewnętrzne sprawia, że użytkownik szybciej znajduje to czego szuka, podwyższa PageRank podstron, co automatycznie poprawia ich pozycjonowanie w wyszukiwarkach, a także ułatwia robotom Google skanowanie naszej witryny.

Aby poprawnie linkować wewnętrznie, musisz przede wszystkim pamiętać o kilku poniższych zasadach.

Używaj tej samej struktury linków 

Każda ze stron musi posiadać tylko jeden odpowiadający jej adres URL. W sytuacji, gdy np.: w pierwszym wpisie umieściłeś link: http://twojastrona.pl/skodafabia2000, natomiast w drugim: www.twojastrona.pl/skodafabia2000 to błąd, który powinieneś poprawić. Jeżeli na kilku wpisach zamieszczasz link do tej samej podstrony, dopilnuj aby jego struktura była zawsze jednakowa.

Linkuj ze stron starszych do nowszych

Jeżeli prowadzisz blog systematycznie i dodajesz dużo treści, twoje stare wpisy mogą stać się niewidoczne dla czytelników. Aby temu zaradzić możesz w nowych wpisach umieścić odnośniki do starszych treści. Możesz także robić odwrotnie, dodając w ten sposób mocy nowym wpisom.  Musisz jednak pamiętać o ważnej zasadzie! Artykuły, które zawierają do siebie odnośniku muszą być ze sobą powiązane tematycznie.

Wykorzystaj wtyczkę: WordPress Related Posts , aby zachęcać czytelników do czytania podobnych wpisów.

Dodaj ścieżki nawigacji – breadcrumbs

Breadcrumbs to inaczej ścieżki nawigacji, które powinny wyświetlać się na każdej podstronie i wpisie. Dzięki ich zastosowaniu użytkownicy będą zawsze wiedzieli, gdzie obecnie się znajdują i nie zgubią się na podtronach naszej witryny. Projektując breadcrumbs pamiętaj, by okruszek oznaczający stronę, na której jesteśmy był zawsze aktywnym linkiem.

Aby szybko dodać Breadcrumbs na blogu, polecam wtyczkę: SEO Breadcrumb. Opcję okruszków posiada również wtyczka Yoast SEO.

Używaj odpowiednich anchor tekstów

Anchor text to tekst, który pełni funkcję odnośnika do innej strony lub podstrony w Twojej witrynie. Najczęściej spotykanym na blogach anchor text’ach jest odnośnik: Czytaj dalej! lub Czytaj więcej! Nadużywanie tego odnośnika negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Staraj się, aby dany anchor text opisywał stronę, do której kieruje. W Anchor Text możesz również wykorzystywać słowa kluczowe.

Jeżeli chcesz nauczyć się dobrze optymalizować Anchor Text, zapisz się na kurs: Jak pisać perswazyjne teksty, które wpływają na decyzje Klientów? 

Linkuj do strony głównej

Ważne jest, by na każdej podstronie Twojego bloga znajdował się link do strony głównej witryny. Prostym trickiem, aby to zrobić jest umieszczenie linku w logu Twojego serwisu.

Jeśli podobał Ci się wpis „Optymalizacja wpisu pod kątem SEO”, proszę – zostaw lajka lub komentarz 🙂


Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Optymalizacja wpisu pod kątem SEO"

Powiadom o
avatar
500
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
trackback

[…] Więcej o formatowaniu tekstu i optymalizacji wpisów pod kątem SEO przeczytasz we wpisie: Optymalizacja wpisu pod kątem SEO […]