Marketing Automation: Narzędzia do zbierania danych o Klientach

Marketing Automation: Narzędzia do zbierania danych o Klientach


Automatyzacja działań marketingowych opiera się na wykorzystaniu danych dotyczących Twoich Klientów. Jeśli więc chcesz zautomatyzować działania marketingowe, najlepiej jeśli zaczniesz zbierać tego rodzaju dane już teraz! Podczas lektury tego posta poznasz podstawowe narzędzia do zbierania danych o Klientach. 

Raportowanie z Google Analytics

Narzędzia do zbierania danych o Klientach

Jeśli myślisz o automatyzacji działań marketingowych, w pierwszej kolejności powinieneś założyć konto na Google Analytics. Jest to pierwszy krok w zbieraniu danych o Twoich potencjalnych i obecnych Klientach – ogólnie rzecz ujmując – o użytkownikach Twoich stron internetowych. Zbierane przez Google Analytics dane są zanonimizowane, jednak są metody przypisania pewnych zachowań zarejestrowanych przez GA do konkretnej grupy znajdującej się w Twojej bazie.

Google Analytics to narzędzie o dużym potencjale wykorzystania ale trzeba wiedzieć jak go dobrze skonfigurować. Konfiguracja GA i jego integracja z poszczególnymi aplikacjami to najbardziej czasochłonna kwestia dotycząca tego narzędzia. Google Analytics zbiera przede wszystkim informacje o zachowaniach osób odwiedzających naszą stronę, a także informacje dotyczące wieku, płci, lokalizacji, urządzeniach, z których korzystają oraz o zainteresowaniach. Google Analytics może zmierzyć liczbę odwiedzających poszczególne podstrony, długość trwania sesji, wskaźnik odrzuceń i wiele innych ważnych wskaźników.

Definiowanie Celów w Google Analytics

Twoja strona ma za zadanie realizować określone cele – te główne i poboczne. Dzięki funkcji definiowania celów w Google Analytics sprawdzisz, które z nich są realizowane, a które nie. Co więcej, wskaźniki mierzone przez Google Analytics podpowiedzą Ci dlaczego dany cel nie jest realizowany na satysfakcjonującym poziomie, GA wskaże Ci także ścieżkę jaką użytkownicy pokonują zanim zrealizują zdefiniowany przez Ciebie cel. Integrując Google Analytics z innymi aplikacjami możesz także zautomatyzować inne działania marketingowe uzależniając ich wykonanie od realizacji konkretnego celu na Twojej stronie.

Definiowanie celów z Google Analytics

Automatyczne raportowanie

Nie będziesz prowadził skutecznego marketingu w Internecie bez regularnego mierzenia ich efektów. Właśnie dlatego, twórcy Google Analytics wyposażyli to narzędzie w dwie ważne funkcje: raporty automatyczne i alerty niestandardowe. Raporty automatyczne skonfigurujesz w zakładce DOSTOSOWANIE, klikając w widok Panele informacyjne. Tutaj możesz zdecydować jakie dane mają pojawiać się w raportach automatycznych oraz z jaką częstotliwością mają one być wysyłane na Twoją skrzynkę mailową. Raporty mogą być wysyłane także do innych pracowników Twojej firmy lub Klientów.

Raporty automatyczne w Google Analytics

Ale to jeszcze nie wszystko…

Może zdarzyć się tak, że ruch na Twojej stronie gwałtownie spadnie lub gwałtownie się podniesie. Warto nie przegapić takiej sytuacji. Gwałtowny spadek odwiedzin może świadczyć np. o jakimś błędzie. Aby przygotować się na takie i podobne sytuacje, skonfiguruj alerty niestandardowe. Gdy wystąpi zdefiniowana przez Ciebie sytuacja niestandardowa, Google Analytics wyślę do Ciebie emaila. W ten sposób łatwo zapobiegniesz kryzysowi lub wykorzystasz nadarzające się marketingowe szanse.

Automatyzacja email marketingu z Freshmail

Narzędzia do zbierania danych o Klientach

Jest to główne (ale nie jedyne) narzędzie, którego używam do automatyzacji email marketingu. Jego zaletą jest możliwość szybkiej integracji z innymi narzędziami i aplikacjami, takimi jak Google Analytics, Google Tag Manager,  czy platforma WordPress. Dzięki temu dane zbierane przez Freshmail mogę wykorzystać do bardziej zaawansowanych działań wykraczających poza sam email marketing. Możesz korzystać z Freshmaila wybierając jeden z dostępnych pakietów. Konto z limitem do 500 odbiorców jest bezpłatne.

Jak wstawić formularz freshmail na www

 

Formularze Freshmail (Integracja z WordPress)

Freshmail daje bezpłatną możliwość tworzenia formularzy na  Wordpressie. Musisz tylko pobrać specjalną wtyczkę.  Dzięki formularzom będziesz mógł zbierać dane o Klientach, takie jak: imię, nazwisko, numer telefonu, email,  numer telefonu, miasto, itp. Te dane mogą posłużyć Ci w przyszłości, m.in. do personalizacji email marketingu, geotargetingu, a także do prowadzenia kampanii sms + email marketing.

Założmy, że prowadzisz firmę, która świadczy usługi dotyczące zdrowego odżywiania.  Twoim głównym produktem jest tworzenie planów dietetycznych. Produktem pobocznym są szkolenia o zdrowym odżywianiu organizowane w miastach w całej w Polsce. Na swoim blogu umieszczasz formularz zapisu na bezpłatny, jednogodzinny webinar dotyczący zdrowego odżywiania, Prosisz zainteresowanych o podanie imienia, adresu mailowego, telefonu i miasta. Jedną z osób, która zapisuje się na Twoje szkolenie jest Ania z Warszawy. Od razu po wypełnieniu formularza, na jej skrzynce przychodzi automatyczna wiadomość:

Cześć Aniu,

cieszę się, że będziesz uczestniczyć w moim webinarze.
Porcja wiedzy, którą otrzymasz z pewnością zmieni Twoje spojrzenie na odżywianie.
Oto indywidualny link do webinaru:
[link}

Zaczynamy 01.09.2017 o 20.00. Najlepiej, bądź 10 minut przed rozpoczęciem.
W dniu szkolenia wyślę do Ciebie SMS’a z przypomnieniem o webinarze.

!!!PONIŻEJ INFORMACJA O RABACIE!!!

Aaaa! I jeszcze jedno!

Napisałaś, że jesteś z Warszawy.
14.09.2017, o 10.00 organizuję szkolenie dotyczące zdrowego odżywiania w Millenium Plaza na Placu Zawiszy. Zależy mi, abyś na nim była! Dlatego otrzymujesz ode mnie RABAT na to szkolenie!
KOD 30% ZNIŻKI NA SZKOLENIE „ZDROWE ODŻYWIANIE OD DZIŚ”: XABZZ01
STRONA REJESTRACjI NA SZKOLENIE: [link]

Dane dotyczące imienia i miasta zostały automatycznie zaciągnięte do treści maila z wypełnionego formularza. Jak widzisz, zarówno imię jak i nazwa miasta została odmieniona przez przypadki, tak aby w treść maila wyglądała naturalnie.

Wysyłanie autoresponderów w oparciu o dane z Google Analytics

Formularze Freshmaila dostarczą Twojej firmie dane demograficzne o Twoich subskrybentach. Integracja Freshmail z Google Analytics pozwoli Ci natomiast na uzupełnienie swojej bazy o ich dane behawioralne, czyli takie, które dotyczą zachowań na Twojej stronie internetowej.

Jak już pisałem, jedną z przydatnych funkcji Google Analytics jest możliwość definiowania celów. Dzięki niej masz możliwość mierzenia ilu użytkowników Twojej strony dokonało określonej przez Ciebie aktywności. Wykorzystując te dane w email marketingu, stworzysz potężne narzędzie marketing automation.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z suplementami diety. Oprócz tego prowadzisz bloga, którego celem jest zachęcenie do kupna konkretnych produktów. Tym razem, zależy Ci na sprzedaży amerykańskiego izolatu białka serwatki. Tworzysz na ten temat dwa wpisy. Pierwszy wpis dotyczy skuteczności amerykańskich produktów oraz o wysokiej skuteczności izolatów białkowych. W obu wpisach zamieszczasz link do postrony sklepu na której można kupić ten produkt. W pierwszym wpisie, oprócz tego, zamieszczasz link do drugiego wpisu, który dotyczy konkretnego amerykańskiego izolatu białka serwatki, który chcesz sprzedać.

Następnie, wysyłasz do swojej bazy newsletter z linkami kierującymi do pierwszego i drugiego wpisu. Wcześniej w Google Analytics definiujesz cztery cele: 
I CEL. Spędzenie określonej ilości czasu na stronie wpisu, 
II CEL. Kliknięcie w link z postroną produktu. 
III CEL. Wyświetlenie Thank You Page w podziękowaniu za zakup produktu. 
IV CEL. Przejście z pierwszego wpisu do drugiego wpisu. 

Przykłady wariantów automatyzacji: 

Jeśli użytkownik zrealizuje trzeci cel, to znaczy: wejdzie w link z podstroną produktu, dokona zakupu, sfinalizuje transakcje i wyświetli Thank You Page, Freshmail wyślę mu automatycznie wiadomość z podziękowaniem za zakup i rabat na kolejne transakcje w Twoim sklepie.

Jeśli użytkownik spędzi określoną ilość czasu, przeglądając pierwszy wpis, autoresponder wyśle mu emaila z opiniami ekspertów dotyczących białka, które chcesz sprzedać ze zmianką o wysokiej jakości tego amerykańskiego produktu.

Jeśli użytkownik przejdzie z pierwszego wpisu na drugi wpis, spędzi na nim określoną ilość czasu ale nie dokona zakupu, autoresponder wyślę mu wiadomość zawierającą kod rabatowy na ten produkt.

Remarketing z Facebook Pixel

Narzędzia do zbierania danych o Klientach

Jak wdrożyć pixel facebooka na www?

Jeśli prowadzisz działania marketingowe na Facebooku, masz firmowego fanpage’a, prowadzisz kampanie reklamowe lub promujesz posty, zintegruj swoją stronę z Facebookiem za pomocą Facebook Pixel. Umożliwi Ci to monitorowanie konwersji kampanii przeprowadzonych na Facebooku. Pixel Facebooka pozwala monitorować wiele aktywności, których podejmują użytkownicy po dotarciu na Twoją stronę. Są to: Wyświetlenie zawartości, Wyszukiwanie, Dodanie do koszyka, Dodanie do listy życzeń, Zainicjowanie transakcji zakupu, Dodanie danych płatności, Dodanie zakupów, Pozyskiwanie kontaktów oraz Zakończenie rejestracji. Dzięki zastosowaniu Pixela Facebooka na swojej stronie internetowej, zyskujesz także możliwość kierowania bardziej dopasowanych kampanii remarketingowych.

Aby wygenerować Pixel Facebooka przejdź do zakładki Pixel Facebook w Menadżerze Reklam.

 

Jeśli podobał Ci się wpis „Marketing Automation: Narzędzia, do zbierania danych o Klientach”, proszę – polub go lub zostaw komentarz 🙂

 


Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Marketing Automation: Narzędzia do zbierania danych o Klientach"

Powiadom o
avatar
500
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
trackback

[…] Więcej informacji o narzędziach potrzebnych do automatyzacji marketingu znajdziesz we wpisie: Narzędzia, dzięki którym zautomatyzujesz działania marketingowe w firmie […]