Najczęściej popełniane błędy na firmowych blogach!

Najczęściej popełniane błędy na firmowych blogach!


Powiem Ci coś przykrego. To czego nie ma w Internecie nie istnieje, a to co jest w nim źle promowane jest po prostu złe.  Uznaj to zdanie za pewnik jeżeli zależy Ci na tym, aby Twój blog zaczął wreszcie pozyskiwać Klientów dla Twojej firmy. Jeśli blog Twojej marki jest słaby, Twoja marka też jest słaba. Pogódź się z tym lub zacznij zmieniać wizerunek w Internecie. Poniżej zebrałem zestaw czynników, które składają się na to, że Twój blog nie odniósł jeszcze sukcesu w Twojej branży.  Poznaj najczęściej popełniane błędy na firmowych blogach oraz ich rozwiązania.

Nie masz pomysłu na prowadzenie bloga

Przeglądając firmowe blogi średnich przedsiębiorstw w „polskim Internecie”, mam wrażenie graniczące z pewnością, że większość z nich zarządzana jest na zasadzie przypadkowości, a nie wcześniej ustalonej strategii. Dzieje się tak, dlatego ponieważ większość zarządów firm traktuje blogi jako rzecz poboczną, nie wartą dużego zaangażowania. Dla przeciętnego prezesa średniej firmy najważniejsze jest to, by coś tam na tym blogu było. Wynika to z braku świadomości jak ważną rolę mógłby pełnić firmowy blog, gdyby był zarządzany profesjonalnie albo przynajmniej gdyby osoby tworzące wpisy miały spójną wizję. 

Twój blog to nie gazetka reklamowa lub słup ogłoszeniowy! 

Czym jest więc wizja? To z pewnością nie posty wymyślane co drugi dzień w trakcie porannej kawy. To nie jest także ograniczanie się do publikacji okazjonalnych życzeń dla Klientów. Niestety, większość firmowych blogów tak funkcjonuje, jednocześnie nie przynosząc firmie żadnych korzyści. Jako osoba mająca wpływ na kształt bloga w Twojej firmie, powinieneś zdać sobie sprawę, że blog to ważny element komunikacji z Klientami. Właśnie dlatego, działanie każdego bloga powinno opierać się na ustalonej  strategii. 

Rozwiązanie: Stwórz strategię bloga, dzięki której zbudujesz pozycję w Internecie

Po pierwsze, zadaj sobie pytanie, po co Twoja firma prowadzi bloga?

Poniżej znajdziesz zestaw ogólnych celów, które bardzo często mogą być realizowane jednocześnie. Na tym etapie jednak, warto sprecyzować na którym aspekcie prowadzenia bloga najbardziej nam zależy. Oto niektóre z nich:

  • chcesz informować Klientów o swojej ofercie? 
  • chcesz, aby Twoja firma zdobyła wizerunek eksperta? 
  • chcesz, aby Twoja firma była postrzega jako dobry pracodawca? 
  • chcesz edukować Klientów, by w sposób świadomy korzystali z Twoich usług? 
  • chcesz, aby blog wspierał Twój sklep internetowy i zwiększał sprzedaż? 

Realizacja powyższych założeń prowadzi jednocześnie do zwiększenia sprzedaży. Zanim to się stanie stwórz plan określający to jak oraz w jakim czasie osiągniesz założony cel i w związku z tym jakie posty będziesz publikować na blogu. Twój główny możesz podzielić na mniejsze cele, które pomogą Ci ocenić uzyskane rezultaty.

Piszesz teksty, które nie interesują Twoich Klientów

Klienci nie czytają wpisów

Być może będzie to dla Ciebie szokiem ale Twoich Klientów kompletnie nie interesuje, że brałeś udział w tej czy innej konferencji, że dostałeś tą lub inną nagrodę. Dla Twoich Klientów liczy się co najwyżej, co z tego wynika dla nich? Czy po Twoim udziale w tym wydarzeniu odniosą jakieś korzyści, a może zamiast tego ceny Twoich produktów poszybują w górę? Twoich Klientów nie interesują także Twoje produkty ale konkretne rozwiązania ich problemów. 

W związku z tym, bezpośrednie reklamowanie swoich produktów we wpisach na blogu mija się z celem i jest po prostu stratą Twojego czasu. Może także zniechęcić osoby z branży do odwiedzania Twojego bloga. Nikt nie lubi nachalnej sprzedaży. Przypomnij sobie, ilekroć ktoś dzwoni do Ciebie i przez telefon próbuje Ci coś wcisnąć czego TY kompletnie nie chcesz. Na blogu działa to tak samo.

A więc skąd masz wiedzieć o czym chcą czytać Twoi Klienci? 

Rozwiązanie: Stwórz personę

Persona to w skrócie Portret Typowego Klienta. Składa się on z elementów psychograficznych i demograficznych. Najprościej mówiąc, to określenie kim jest Twój Klient, jakie ma potrzeby, co robi w czasie wolnym, jakie gazety czyta, na jakich wydarzeniach bywa, czego poszukuje w Internecie, jakie wyznaje poglądy. Persona to także element, który większość firm pomija w prowadzeniu bloga marki, dlatego większość firmowych blogów nadaje się do kosza na śmieci. Dopiero po stworzeniu portretu typowego klienta będziesz mógł ocenić jakie posty powinieneś zamieszczać na swoim blogu.

Jak stworzyć personę ? Tworząc portret Klienta musimy pamiętać, że jako ludzie ulegamy pewnym stereotypom, które mogą zaburzyć nam jego prawdziwy obraz. Właśnie dlatego, przede wszystkim, powinniśmy korzystać z informacji, do których mamy dostęp w firmie. Po pierwsze, zrób wywiad wśród sprzedawców.  Ich osąd jest bardzo ważny, ponieważ to oni mają najbliższy, czasem bezpośredni kontakt z klientami. Po drugie, przeanalizuj statystyki dotyczące Twojej witryny. Które podstrony lub wpisy są najczęściej odwiedzane przez odwiedzających? Które wpisy mają najwięcej komentarzy? Zwróć się o pomoc do działu serwisu lub działu obsługi klienta. Pracownicy tych działów znają najważniejsze problemy Twoich klientów. Możesz wysłać swoim Klientom krótkie dwa pytania:  Czy nasz blog spełnia Państwa oczekiwania? Co moglibyśmy poprawić na naszym blogu, by stał się dla Państwa bardziej przydatny?

Jeśli chcesz zdobyć wiedzę o tworzeniu persony i określaniu własnej grupy docelowej, zapisz się na szkolenie online: Jak pozyskiwać leady na blogu?

Nieregularnie publikujesz wpisy

Nieregularność wpisów na blogu

Jeżeli zależy Ci, by Twoi Klienci regularnie odwiedzali Twoją stronę internetową musisz zacząć regularnie publikować posty. Po co ktoś ma wchodzić na Twojego bloga, jeśli ciągle znajduje na nim nieaktualne informacje lub wpisy sprzed kilku tygodni? Czy Ty wchodzisz na takie strony?

Rozwiązanie: Stwórz plan, którego będziesz się trzymał

Obserwuj aktywność odwiedzających Twoją witrynę. Najszybciej zrobisz to za pomocą Google Analytics.  Jak  analizować ruch odwiedzających na Twoim blogu dowiesz się w tym wpisie:
Na podstawie informacji o tym kiedy Twoi klienci zaglądają na Twojego bloga, wybierz dni, w których będą ukazywać się Twoje wpisy. To pozwoli Ci na zaplanowanie odpowiedniej ilości czasu na stworzenie artykułów. Dzięki tej metodzie wyrobisz w Klientach nawyk odwiedzania Twojej strony internetowej. Jeśli do tej pory nie korzystałeś z Google Analytics, a chcesz dowiedzieć się kiedy Klienci mają czas na czytanie postów, sprawdź kiedy publikuje posty Twoja konkurencja. 

Nachalnie promujesz swoje produkty i usługi

Jak reklamować produkty na blogu

Czy na Twoim blogu znajduje się coś innego oprócz nachalnej sprzedaży. Czy każdy Twój post to reklama Twoich produktów lub usług? Czy na Twojej stronie, zaraz po wejściu, odbiorcę atakują wyskakujące popupy, banery, buttony o treści: „kup”, „kup”, „kup”. Jeśli tak, to Twoja strona internetowa jeszcze nie wyszła się z epoki średniowiecza.

Rozwiązanie: Nie sprzedawaj Klientom produktów, najpierw daj im coś od siebie!

Jeśli chcesz zacząć skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi Klientom, natychmiast przestań …. SPRZEDAWAĆ! W dzisiejszym świecie już nie działa strategia pt.: ” A może Pan kupi?” Zanim zaczniesz przedstawiać ofertę Twojej firmy, daj coś Klientom od siebie za darmo. Jeśli np.: klimatyzatory, stwórz poradnik, krótką prezentację lub film o tym na co zwracać uwagę przy wyborze tych urządzeń. Możesz także przygotować infografikę czym różni się klimatyzator przenośny od montowanego na stałe. Jeśli jesteś doradcą inwestycyjnym lub doradcą finansowym stwórz newsletter, w którym podzielisz się częścią swojej wiedzy. Mini-porady dotyczące inwestowania na giełdzie, w surowce, walutę na pewno byłyby interesujące dla Twoich subskrybentów.

Źle formatujesz tekst i nie optymalizujesz go pod kątem SEO

Jak zoptymalizować wpis na blogu

Publikujesz wpis zaraz po postawieniu kropki na końcu ostatniego zdania? To źle! Zapominasz o tym, że nawet najbardziej merytoryczny tekst nie dotrze do takiej rzeszy odbiorców na jaką zasługuje, jeśli najpierw dobrze go nie sformatujesz i nie zoptymalizujesz jego struktury pod kątem SEO. I tu nie chodzi tylko o dobrą pozycję w Google. Przede wszystkim chodzi o Twoich odbiorców. Pamiętaj, że osoba, która klika w Twój wpis nie czyta go całego, tylko skanuje wzrokiem w poszukiwaniu najważniejszych dla niej informacji. Jeśli ich nie wytłuścisz niektórych zdań, wzrotów, nie wstawisz nagłówków, zdjęć, nie dodasz słów kluczowych to nie przyciągniesz na długo oczu czytelnika, a czas spędzony na tworzeniu tekstu nie zwróci się w postaci lajków i udostępnień.

Rozwiązanie: Sformatuj i zoptymalizuj wpisy pod wyszukiwarki

Wskazówki o tym, jak formatować tekst oraz jak optymalizować wpisy pod kątem SEO, przeczytasz we wpisie: Optymalizacja wpisu pod kątem SEO

Twój blog ciężko się przegląda na smartfonach i tabletach

Jak sprawic, by moja strona była mobilna?

Według badań StatCounter Global Stats ruch w sieci w Polsce generowany jest w 60% za pośrednictwem smartfonów i tabletów, a tylko w niespełna 40% za pośrednictwem komputerów stacjonarnych i laptopów. Ponadto, średnio co trzecia osoba na świecie posiada telefon komórkowy. Warto więc zadbać oto, by nasz blog był łatwy w obsłudze dla użytkowników urządzeń mobilnych.

Rozwiązanie:  Stwórz wersję mobilną bloga, zainstaluj specjalną wtyczkę lub zmień szablon

Jeśli Twój blog działa na platformie WordPress szybko poradzisz sobie  z problemem niedostosowania pod urządzenia mobilne.

Możesz zainstalować specjalną wtyczkę, która automatycznie stworzy mobilną wersję Twojej strony, Jest to rozwiązanie darmowe ale ma jeden poważny minus. Twoja mobilna wersja strony nie będzie spójna z oprawą wizualną charakterystyczną dla Twojej marki.

Drugim rozwiązaniem jest zmiana motywu bloga na responsywny. W bazie motywów WordPressa dostępnej w zakładce Wygląd znajdziesz wiele bezpłatnych, ładnych, responsywnych szablonów.

Możesz także zlecić informatykowi dostosowanie Twojego obecnego szablonu do przeglądania na urządzeniach mobilnych. To rozwiązanie polecam najbardziej.

Ostatnim, najbardziej wymagającym rozwiązaniem jest zlecenie stworzenia mobilnej wersji Twojej strony internetowej, która choć oprawą wizualną będzie korespondować z Twoją desktopową stroną, będzie miała inną grafikę, sposób nawigowania, treści, a także domenę.

Wstawiasz tylko zdjęcia „ze stocka”

Blog firmowy powinien być zgodny z charakterem Twoje marki. Powinien pokazywać wyjątkowy „sposób podejścia” Twojej firmy do świadczenia usług, a także do całej branży. Blog powinien przyciągać potencjalnych Klientów swoją indywidualnością. Niestety, większość blogów średnich firm wygląda tak samo, ponieważ ich administratorzy korzystają z tych samych zdjęć dostępnych za darmo w serwisach stockowych. Oczywiście, nie ma nic złego we wspomaganiu się takimi zdjęciami, zwłaszcza jeśli firmowa baza zdjęć nie jest za obszerna. Jednak żeby zbudować silną markę w Internecie i bloga, który pokochają ludzie z Twojej branży, musisz starać się regularnie poszerzać firmowy zasób zdjęć i grafik.

Rozwiązanie: Samodzielnie przygotuj grafiki. Zamów sesję fotograficzną dla Twoich pracowników

Istnieje wiele bezpłatnych aplikacji w Internecie, które pomogą Ci stworzyć ciekawe infografiki, prezentacje, wykresy i grafiki, m,in. Canva i Piktochart.  Możesz także zlecić sesje fotograficzną dla całego zespołu w biurze. Pozowane fotki pracowników Twojej firmy o wiele lepiej sprawdzą się na blogu niż pełne przerysowanych gestów i min „plastikowe” zdjęcia ze stocka.

Nie budujesz bazy swoich czytelników

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw posiada własne blogi, jednak nie wiele z nich potrafi dzięki nim budować własnej bazy czytelników, a co za tym idzie – bazy potencjalnych Klientów. Fakt, że odbiorca przeglądając Twoją stronę internetową i czytając wpisy na blogu nie wypełnił formularza kontaktowego nie znaczy, że nie był zainteresowany Twoją marką.

Rozwiązanie: Pomóż odwiedzającemu zostawić ślad obecności na Twoim blogu. Twórz formularze rejestracji i formularze kontaktowe.

Może na razie nie potrzebował Twoich produktów lub usług, ale byłby zainteresowany otrzymywaniem newslettera przypominającego o najnowszych wpisach na blogu lub rabatach. Istnieje kilka rodzajów formularzy, które możesz umieścić na stronie. Jednym z nich są formularze typu pop-up. Wyświetlają się użytkownikowi po danym czasie przebywania na jednej stronie lub po „zescrollowaniu” danego procenta powierzchnii podstrony. Popup może także pojawić się, gdy użytkownik chce opuścić stronę. Dobrym pomysłem jest umieszczenie formularza we wpisie. Formularz musi być w jakiś sposób związany z tematem wpisu.

Dzięki formularzom kontaktowym oraz formularzom zapisu na naszym blogu możemy zabrać więcej informacji o naszych użytkownikach i lepiej dopasowywać przyszłe kampanie marketingowe w Internecie. Budujemy także w ten sposób bazę potencjalnych Klientów.

Poniżej zamieszczam przykłady formularzy na WWW:

Stały formularz na stronie statycznej

Jak wstawić formularz freshmail na www
http://piotreffler.pl

Formularz pop-up po zescrollowaniu określonej powierzchnii strony

Formularz zapisu na newsletter
https://www.codeinwp.com

Formularz pop-up po próbie opuszczenia strony internetowej

Formularz zapisu na bezpłatne materiały
http://tosieoplaca.pl

 

Jeśli podobał Ci się wpis „Najczęściej popełniane błędy na firmowych blogach”, proszę, polub go lub zostaw komentarz 🙂

 


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500