Jak tworzyć wpisy na bloga?

Jak tworzyć wpisy na bloga?


Szef powierzył Ci prowadzenie firmowego bloga, a Ty nie masz o tym zielonego pojęcia? Chcesz go ożywić ale nie wiesz skąd czerpać pomysły na interesujące wpisy? Chciałbyś dowiedzieć się jak tworzyć wpisy na bloga w profesjonalny sposób? 

Jeśli na choć jedno powyższe pytanie odpowiedziałeś tak, ten artykuł jest dla Ciebie!

Istnieje wielu specjalistów ds. marketingu i specjalistów ds. PR mających tzw. lekkie pióro. Jednak niewielu z nich wie jak poprawnie formatować artykuły w Internecie, jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe w tekście, jak umiejętnie dodawać grafikę i zdjęcia do wpisów, a także gdzie umieszczać tzw. przyciski Call-To-Action. Dzięki wymienionym umiejętnościom nie tylko wypozycjonujesz swoje teksty w Internecie ale także zainteresujesz potencjalnych Klientów swoją marką.

Pomagam polskim firmom osiągnąć podobne efekty. Chciałbym pomóc także Tobie! Poniżej znajdziesz instrukcję, dzięki której – krok po kroku – wpisy, które będą cieszyły się dużym zainteresowaniem Twoich czytelników, a także które będą pracowały na Twoją pozycję w Google.

Treść wpisu. Skąd czerpać pomysły?

Prowadzenie bloga firmowego to zapewne jeden z wielu obowiązków, które musisz wykonywać w codziennej pracy. Prawdopodobnie, często zdarza się więc, że brakuje Ci czasu na wymyślenie dobrego tematu wpisu. I choć jest to problem wielu content managerów, nie można go ignorować! To właśnie od dobrego pomysłu na wpisy zależy, czy Twoje teksty zainteresują Twoich potencjalnych klientów! Istnieje w Internecie wiele narzędzi, które dostarczą Ci potrzebnej inspiracji!

Pierwszym, w który powinieneś się wyposażyć jest Google Alerts. Jest to darmowe narzędzie, dzięki któremu możesz monitorować sieć w poszukiwaniu treści zawierających konkretne słowo kluczowe. Google Alerts przeszuka dla Ciebie wiadomości, blogi, witryny, książki, YouTube, dyskusje a nawet dział finanse. Dzięki temu w prosty sposób możesz śledzić najnowsze newsy na dany temat, a potem dystrybuować je za pomocą Twojego bloga.

Google Trends - skąd brać pomysły na wpisy?
Google Trends, https://trends.google.pl/

Lepszym źródłem inspiracji jest Google Trends. Dzięki temu narzędziu łatwo sprawdzisz jakich informacji najczęściej poszukują osoby z Twojej branży lub osoby mogące być Twoimi potencjalnymi Klientami. Osobiście, często wykorzystuję tą aplikację w mojej pracy. Dzięki niej badam trendy wyszukiwania w danym okresie czasu – w ostatnich kilku dniach, miesiącach, latach. Mogę sprawdzić które tematy związane z moją branżą zyskują na popularności, a które przestają być interesujące.


Czy wiesz, że…

Jednym z najczęściej wyszukiwanych zapytań w wyszukiwarce Google w 2016 roku rozpoczynających się na „Jak…” było hasło: Jak zarabiać na blogu?

Na podstawie Google Trends


Kolejnym narzędziem jest Buzzsumo. Jest to kombajn, który pozwoli Ci na sprawdzenie jakie teksty są najczęściej udostępniane w danym temacie, a także jakie wpisy są najbardziej popularne na blogach Twojej konkurencji. Dzięki tej aplikacji dowiesz się także, czy w branży, która Cię interesuje istnieją jacyś influencerzy, czyli blogerzy będący autorytetami w danej dziedzinie. Stosunkowo nową funkcjonalnością Buzzsumo jest możliwość dokonania analizy, czy w danym temacie występują nowe trendy.

Zaplanuj wpis. Nie pisz wszystkiego!

Gdy masz już dobry temat na wpis, nie pisz nic jeszcze. Wypisz listę zagadnień, które chcesz poruszyć w artykule. Ja tworzę ją na bazie nagłówków, które chce, aby pojawiły się w tekście. Może się zdarzyć, że Twoja wiedza na dany temat jest bardzo szeroka. Pamiętaj jednak, że czytelnik w Internecie poszukuje krótkiej, treściwej informacji i będzie skanował tekst w poszukiwaniu konkretów typu: jak coś zrobić? Czym trudniej będzie mu się przebić wzrokiem do informacji, której naprawdę potrzebuje, tym szybciej opuści Twoją stronę. Planując wpis wciel się w rolę odbiorcy, do którego kierujesz dany tekst. Pomyśl jakie problemy odbiorcy mógłby rozwiązywać tekst, aby był dla niego wartościowy?

Dobierz słowa kluczowe. Zadbaj o wysoką pozycję!

Kiedy już zaplanujesz wpis, pomyśl o słowach kluczowych, których użyjesz pod każdym nagłówkiem. Słowa kluczowe to słowa, które są wpisywane przez internautę w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć interesującą go treść. Właśnie dlatego wykorzystywanie słów kluczowych we wpisach jest bardzo ważne pod względem ich pozycjonowania. Pewnie zastanawiasz się teraz, jak samodzielnie dobrać słowa kluczowe do wpisu. Pomogą Ci w tym poniższe narzędzia:

AdWords Keyword Planner – jest to przydatne narzędzie Google’a, które służy przede wszystkim do planowania kampanii reklamowych w wyszukiwarce. Pozwoli nam zbadać popularność wyszukiwania słów kluczowych związanych z tematyką naszego wpisu oraz pomoże dowiedzieć się, czy na dane słowo kluczowe pozycjonuje się także nasza konkurencja. Jeśli Keywords Google Planner wskazuje, że na dane słowo kluczowe pozycjonuje się wiele konkurencyjnych firm, będzie nam trudniej przebić się z naszym wpisem na pierwszą stronę wyszukiwania.

Duża konkurencja dotyczy przede wszystkim słów z krótkiego ogona, czyli takich które składają się najczęściej z jednego – dwóch wyrazów, które ogólnie  określają dany  temat, produkt lub usługę. Właśnie dlatego bardziej skuteczną metodą może okazać się strategia pozycjonowania wykorzystująca słowa kluczowe z długiego ogona. Są to słowa kluczowe, które składają się z min. trzech wyrazów, są rzadziej wyszukiwane ale ich zastosowanie pomaga szybciej dotrzeć do grupy docelowej. W tworzeniu słów kluczowych długiego ogona pomogą Ci wyszukiwarki Ubersuggest.io ( bezpłatna) oraz Keywordtool.io. 

Answer The Public - Skąd brać pomysły na wpisy?
Answer The Public, answerthepublic.com

Osoby poszukujące informacji w Internecie bardzo często posługują się hasłami w formie pytań. Np. „Jakie pokrycie dachowe jest najlepsze?”, „Jaką klimatyzację wybrać do mieszkania?”. Właśnie dlatego w dobieraniu słów kluczowych do wpisów pomaga mi Answerthepublic.com. Narzędzie to modyfikuje ogólne frazy i zamienia je na pytania, tworząc przy tym przyjazne oku wykresy. 

Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z częstotliwością używania słów kluczowych w jednym wpisie. Roboty Google mogą uznać taki wpis za SPAM i obniżyć jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Co więcej, powinieneś używać tylko tych słów kluczowych, które są związane z tematyką Twojego wpisu.

Sformatuj wpis. Stosuj nagłówki, pogrubienia i akapity!

Kiedy czytelnik dociera do strony z Twoim wpisem najpierw skanuje go wzrokiem w poszukiwaniu ważnych dla niego treści. To czy zatrzyma się przy nim na dłużej, zależy od tego czy jego wzrok napotka po drodze słowa, które go zainteresują. Właśnie dlatego, po zakończeniu redakcji wpisu należy go sformatować.

Najpierw podziel tekst na akapity. Każdy akapit powinien dotyczyć konkretnego zagadnienia poruszanego w tekście. Dzięki temu czytelnik szybko odnajdzie informacje, które go interesują. Aby ułatwić mu to jeszcze bardziej do tekstu dodaj śródtytuły w postaci nagłówków h1, h2 lub h3. Nagłówki nie tylko poprawią czytelność wpisu ale także będą sprzyjać jego pozycjonowaniu. Dzięki nagłówkom h1, h2, h3 roboty Google’a wiedzą, które treści na stronie są najważniejsze. Siłę danego nagłówka wzmocni dodatkowo umieszczenie w nim słowa kluczowego. Istotnym elementem są także pogrubienia, których używaj przy wyróżnianiu kluczowych informacji zawartych w danym akapicie.

Uatrakcyjnij tekst. Jak poprawnie dodawać grafikę i zdjęcia do wpisu?

Freepik, SKąd brać grafiki do wpisów?
Freepik, freepik.com

Jeśli chcesz, aby Twoje wpisy były udostępniane w mediach społecznościowych, nie możesz zapominać o dodawaniu do nich zdjęć. Bardzo zachęcam do dodawania do wpisów zdjęć lub grafik zrobionych samodzielnie. Jednak, jeśli nie posiadamy własnej bazy zdjęć, istnieje wiele portali, na których znajdziesz darmowe zdjęcia i grafiki, np.: freepik.com. Bardzo często warunkiem korzystania z materiałów z portali stockowych jest zamieszczenie na stronie lub w podpisie zdjęcia linku do źródła.

Najważniejszym zdjęciem/grafiką we wpisie jest tzw. obrazek wyróżniający. Pamiętaj, aby każdy Twój obrazek wyróżniający był tych samych rozmiarów. Zanim wyślesz plik z obrazkiem na serwer, upewnij się, że jego nazwa odpowiada temu, co przedstawia obrazek. Kiedy Twoje zdjęcie znajdzie się w bibliotece mediów zoptymalizuj jego tytuł oraz tekst alternatywny. Dobrze jeśli w tytule grafiki zamieścisz słowo kluczowe.

Tekst alternatywny to treść, która wyświetli się jeśli przeglądarka nie zdoła załadować zdjęcia. Co więcej, to właśnie dzięki tekstowi alternatywnemu roboty Google’a mają szansę wyszukać zdjęcie na Twojej stronie internetowej i uwzględnić je w wynikach wyszukiwania. W rubryce ALT także warto zawrzeć słowa kluczowe.

Pamiętaj, aby rozmiary zamieszczanych obrazów odpowiadały wymogom popularnych portali społecznościowych. Dzięki temu, gdy Twój czytelnik będzie chciał udostępnić Twój wpis, portal społecznościowy nie będzie miał problemu z załadowaniem zdjęcia.

Wezwij do działania! Jak tworzyć skuteczne CTA? 

Call-To-Action to jeden z najważniejszych elementów strony WWW. Można umieszczać go również we wpisach na blogu. CTA to wezwanie do działania. Służy temu, aby zachęcić użytkownika naszej strony do podjęcia konkretnej czynności, np.: zapisania się na newsletter, pobrania poradnika, przejścia na konkretną podstronę, zakupu produktu. Przycisków CTA może być wiele i mogą być umieszczone w różnych częściach strony WWW. 

Załóżmy, że piszesz tekst dotyczący tworzenia skutecznych newsletterów. Jeden wpis nie wyczerpie całego tematu, a Ty masz na ten temat dużo wiedzy, którą udostępniasz swoim odbiorcom w postaci newslettera. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba czytająca ten wpis również będzie chciała otrzymywać taki newsletter. Aby zachęcić ją do zapisania się do tej bazy wiedzy, w środku lub na końcu wpisu umieść formularz zapisu na newsletter z przyciskiem Call-To-Action. 

Treść przycisku CTA nie powinna ograniczać się do „Kliknij tutaj!” albo „Zapisz się!”. Badania wykazują, że najskuteczniejsze CTA jest sformułowane w pierwszej osobie. Co więcej, CTA powinno przedstawiać osiągnięcie korzyści. W opisanym powyżej przypadku znacznie lepiej sprawdzi się: „Chcę tworzyć skuteczne newslettery” niż „Chcę otrzymywać newsletter!”

Poprowadź czytelnika za rękę. Linkuj wewnętrznie!

Pewnie słyszałeś, że w pozycjonowaniu Twojego bloga kluczowe jest, aby inne strony linkowały do Twoich postów? To prawda, ale równie istotne jest tzw. linkowanie wewnętrzne, czyli to jak często kierujesz swoich odbiorców z jednego wpisu na drugi lub z jednej podstrony na drugą. Nie tylko poprawia to pozycjonowanie ale także zatrzymuje danego użytkownika na dłużej na Twoim portalu.

Jeśli podobał Ci się wpis „Jak tworzyć wpis na bloga”, proszę – zostaw lajka lub komentarz 🙂


Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Jak tworzyć wpisy na bloga?"

Powiadom o
avatar
500
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
trackback

[…] Więcej o doborze słów kluczowych znajdziesz we wpisie: Jak tworzyć wpisy na bloga […]