Dlaczego warto zautomatyzować marketing i sprzedaż w sklepie internetowym?

Dlaczego warto zautomatyzować marketing i sprzedaż w sklepie internetowym?


Być może czytasz ten wpis dlatego, że zakładasz sklep internetowy i chcesz poznać sposób na skuteczną sprzedaż w Internecie. Być może prowadzisz już biznes online ale chciałbyś poprawić wyniki sprzedaży oraz poświęcać czas i energię tylko na działania, które rzeczywiście przyniosą Ci zyski. Być może słyszałeś już coś o automatyzacji marketingu i sprzedaży w sklepie internetowym ale nie wiesz do końca na czym to polega i czy rzeczywiście jest to takie skuteczne jak o tym piszą. Kimkolwiek jesteś Sprzedawco, zaraz dowiesz się, dlaczego warto zautomatyzować marketing i sprzedaż w sklepie internetowym….

Marketing Automation – co to?

Tradycyjne sposoby prowadzenia działań marketingowych w Internecie w zasadzie opierają się na pozyskaniu jak największego ruchu na stronie internetowej firmy. Takie podejście generuje najczęściej wysokie straty, przy jednoczesnym generowaniu zbyt niskich zysków. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nawet jeśli dotrzemy do dużej grupy odbiorców, których przekonamy do wejścia na naszą stronę, nie mamy pewności czy skończy się to zakupem naszego produktu lub usługi. Prawdopodobnie, jeśli przeanalizujesz efekty swoich działań marketingowych, okaże się, że większość z nich nie przyniosła oczekiwanych rezultatów lub nie przyniosła ich wcale.

Marketing nie musi wyglądać w ten sposób. Nie musi być sztuką dla sztuki i może przynosić konkretne zyski. Dowodem na to jest Marketing Automation i mimo, że w Internecie znajdziesz wiele fachowych definicji pojęcia Marketing Automation, warto skupić się przede wszystkim na jego znaczeniu. Jego głównym celem jest pozyskanie najlepszej jakości leadów przy jak najmniejszym zaangażowaniu marketerów lub handlowców. Dzięki wdrożeniu Marketing Automation, działania marketingowe podejmowane są automatycznie jako odpowiedź na określone zachowanie użytkownika na danym etapie cyklu zakupowego.

Istnieją gotowe systemy Marketing Automation, które można kupić i wdrożyć we własnej firmie. Możliwe jest także dokonanie częściowej automatyzacji działań marketingu wykorzystując do tego narzędzia dostępne w Internecie.

Więcej informacji o narzędziach potrzebnych do automatyzacji marketingu znajdziesz we wpisie: Narzędzia, dzięki którym zautomatyzujesz działania marketingowe w firmie

Poniżej przykładowy schemat działania Marketing Automation

Zaoszczędzisz czas i pieniądze!

Marketing Automation tani marketing

Do największych zalet Marketing Automation należy z pewnością oszczędność Twojego czasu i pieniędzy. Dobrze zaprojektowana automatyzacja odciąża dział marketingu z wykonywania powtarzalnych zadań, takich jak wysyłanie emaili, pozwalając mu skupić się na przygotowywaniu nowego contentu lub analizie rezultatów. Dział sprzedaży otrzymuje zaś dobre jakościowo leady, dojrzałe do podjęcia decyzji zakupowej, dzięki czemu obsługuje Klientów rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą.

Dotrzesz do swojej grupy docelowej!

Dotrzesz do grupy docelowej

Podstawowym elementem Marketing Automation jest tzw. leads nurturing, czyli dojrzewanie leadów do podjęcia decyzji zakupowej. Każdy lead „dojrzewa” w swoim tempie, zaś na każdym z etapów „dojrzałości” leadom wysyłane są odpowiednie komunikaty lub wyświetlane są odpowiednie treści.

Przykładowa ścieżka „dojrzewania leada” prowadzi od odkrycia potrzeby przez zaznajomienie z wariantami jej zaspokojenia,  wyboru najlepszego wariantu, aż po ostateczny zakup.  Załóżmy, że szukasz dobrych opon na zimę. W tym celu wpisałeś w wyszukiwarkę hasło:  „Jak wybrać opony na zimę?” i odwiedziłeś stronę jednego z producentów opon, jednak nie dokonałeś na niej żadnego zakupu. Przeglądając inne strony, m.in. Facebooka, widzisz reklamę w postaci posta sponsorowanego, która przykłuwa Twoją uwagę – „Poradnik: Jak wybrać opony na zimę? – pobierz za darmo!” Po kliknięciu w link otwiera się podstrona producenta, którego serwis już odwiedziłeś. Możesz na niej pobrać poradnik, który pomoże Ci w wyborze zakupu opon ale pod warunkiem, że zostawisz maila. Ściągasz poradnik i następnego dnia go czytasz. Po dwóch dniach, na Twoją skrzynkę przychodzi do Ciebie email o treści: „Wiesz już, co jest ważne przy wyborze opon na zimę? Wybraliśmy dla Ciebie najlepsze propozycje z naszej oferty!”

 Dobrze zaprojektowana automatyzacja rozpoznaje potencjalnych Klientów w fazie edukacji i dostarcza im informacje, które są im potrzebne do dokonania zakupu.

Wprowadzenie automatyzacji w komunikacji marketingowej z potencjalnymi klientami jest możliwe na wszystkich kanałach, na których prowadzisz swoje działania. Dzięki temu możesz docierać do osób, które pasują do profilu Twojego Klienta ale nie myślą jeszcze o skorzystaniu z Twojej oferty i nie szukają podobnych usług w sieci. Dzięki umiejętnemu „podrzucaniu” im odpowiednich materiałów możesz wykreować w nich potrzebę posiadania Twoich produktów lub skorzystania z Twoich usług.

Dostosujesz komunikację do odbiorców!

Komunikacja z Klientami

Kiedy zautomatyzujesz działania marketingowe w Internecie, zaczniesz zbierać o swoich potencjalnych Klientach wiele informacji. Na podstawie tych danych, system do automatyzacji segmentuje Klientów. Są to dane demograficzne, behawioralne i transakcyjne, które pomagają w dostosowaniu i doborze komunikatów skierowanych do danego Klienta. Takie informacje pozwalają zrozumieć motywacje klientów oraz ich wybory, a także optymalizować działania. Dane mogą być zbierane na stronie Twojej firmy, w mediach społecznościowych, za pośrednictwem email marketingu, itp.

Dzięki temu możesz m.in. zdecydować, czy przygotowany przez Ciebie poradnik lub newsletter promować w grupie kierowników sprzedaży, a może w grupie wiekowej 27 – 35 lat. Możesz także wyświetlać określone komunikaty tylko tym osobom, które w mediach społecznościowych należą do wybranych grup lub lajkują wybrane fanpage. Gdy któreś z prowadzonych przez Ciebie działań nie przynosi zamierzonych rezultatów  w odniesieniu do danej grupy odbiorców, to znak, że musisz je lepiej do nich dostosować (np. zmienić treść newslettera, zmenić hasło na facebookowej reklamie, itp.)

Zmierzysz efekty prowadzonych działań!

Mierzenie efektów w marketingu

Główną bolączką działów marketingu w małych i średnich firmach jest to, że nie radzą sobie one z mierzeniem efektów prowazonych działań.  Dzięki wdrożeniu Marketing Automation staje się to proste. Dobra automatyzacja mierzy ilość zawartych transakcji, otwartych emaili, kliknięć w Call-to-Action, w reklamę na Facebooku itp. Możesz także przygotować kampanie w dwóch wariantach (np. różniących się przyciskiem CTA) i dzięki Marketing Automation sprawdzić, która z nich konwertuje lepiej.

Jeśli podobał Ci się wpis „Dlaczego warto zautomatyzować marketing i sprzedaż w sklepie internetowym?”, proszę – polub go lub zostaw komentarz 🙂


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
500